Enkle øvelser til vond rygg - del 1

Enkle øvelser til vond rygg - del 1

For å forstå hvordan du skal reparere ryggen din, utover ideen om at visse øvelser lover å gjøre det, må du forstå hva som ligger bak de fleste ryggsmerter og hva ryggøvelser må gjøre for å lindre det.

Ikke les denne teksten og tro på alt som står her. Dette er en tekst hentet på engelsk og oversatt i full fart til norsk for å teste en ny nettsted-mal. Det er lagt inn en lang eksempeltekst for å vise hvordan det kan se ut. Dette er en eksempelside for en fysioterapeut i Bergen, og må ikke taes alvorlig.

Det finnes mer effektive og mindre effektive treningssystemer for lindring av ryggsmerter. Talsmenn for styrke- og strekkøvelser peker på yoga, pilates, terapiballøvelser og forskjellige strekningsprogrammer. Disse øvelsene har en grad av effekt med milde til moderate ryggsmerter; I mer alvorlige tilfeller er det imidlertid nødvendig med en bestemt type trening for rask og endelig forbedring (dager eller uker, i stedet for måneder eller år).

Mange forfattere på ryggøvelser for smerter i korsryggen sier at ryggøvelser kan gi lindring, til og med langvarig lindring. Terapeutiske øvelser er en sentral del av ethvert fysioterapiprogram for ryggsmerter.

Først en kort oversikt over ryggsmerter:

Oversikt

De fleste ryggsmerter kommer fra muskler som utløses for å holde seg stramme ved kondisjon på hjernenivå. "Konditionering" betyr "lært eller ervervet vanemønster".

Ifølge en skribent på WebMD.com, om emnet "Lav ryggsmerter - årsak" ...

De fleste korsryggsmerter utløses av en kombinasjon av overforbruk, muskelbelastning og skade på muskler, leddbånd og skiver som støtter ryggraden.

Muskelbelastning betyr generelt "muskelbundne" muskler; muskelbundne muskler genererer smerte gjennom muskeltretthet og ømhet.

Hvis muskler er stramme, er det fordi hjernen utløser dem i en tilstand av tetthet. Det tekniske uttrykket vil være "betinget postural refleks". "Refleks" betyr "på automatisk". Så de fleste ryggsmerter kommer fra ervervede vanemønstre som holder musklene stramt på automatisk. Smerter følger.

Stramme ryggmuskler trekker ryggvirvlene (ryggbeina) tett og tett sammen, noe som forårsaker friksjon mellom nabovirvler (fasettledd), noe som fører til irritasjon av fasettleddet (fasettleddsyndrom). Samtidig forårsaker de feil justering av ryggraden ("subluksasjon"), komprimerer plater, noe som fører til nedbrytning av plater ("degenerativ platesykdom"), plater på bulken (herniasjon), nerverotinnfangning (f.eks. Isjias), eventuell diskbrudd, ekstrudering av skivemateriale (nucleus pulposus) og trykk på nerverøtter, og eventuell skivefusjon. Det dekker omstendighetene knyttet til ryggsmerter - og bortsett fra voldelige ulykker, sporer de alle tilbake til nevromuskulær kondisjonering.

Hvordan utvikler nevromuskulær kondisjonering?

Et annet navn på nevromuskulær kondisjonering er vaner med holdning og bevegelse. De fleste bevegelser, kan du legge merke til, skjer automatisk når de settes i gang. Det er fordi du har lært dem tidligere og nå bare trenger å tenke dem for at de skal skje og foreta mindre justeringer av bevegelsen for å dekke behovet for din aktivitet.

Med andre ord, du har lært bevegelsesvaner.

Slik dannes overdreven spenning i ryggmusklene og ryggsmerter: dannelsen av en vane i rygg-muskelspenningen gjennom en av disse tre rutene: gjentatt bevegelse, voldelig ulykke eller følelsesmessig stress. Alle gjør sitt inntrykk på "bevegelsesminne" ("muskelhukommelse"); alt fører til og ligger til grunn for de fleste ryggsmerter.

Det forenkler saken: Når vi tenker på læring, tenker vi på minner dannet av repetisjon, øvelser og en opplevelse av en viss intensitet. Med andre ord gir repeterende bevegelser og ulykker et nok inntrykk på hjernen til å skape et minne om "hvordan bevegelse skal være" for å skape en spenningsvane og bevegelsesvaner.