Veien ut av ryggsmerter - del 2

Forstå veien ut

De fleste artikler om ryggsmerter dreier seg om noen få vanlige tilnærminger:

• styrking
  • strekker seg
  • oppvarming før aktivitet
  • god holdning
  • god strukturell støtte

Alle disse tilnærmingene er måter å takle en dårlig kondisjonert rygg på. Imidlertid går de ikke dypt nok til å endre den betingelsen til et definitivt slutt på ryggproblemer.

OBS: Denne teksten er oversatt fra engelsk til norsk automatisk og bare brukt her for å vise hvordan en slik tekst kan se ut. Ikke les denne som medisinsk artikkel. Den er bare emnt som en eksempeltekst for en fysioterapeut som skal ha en hjemmeside.

La oss høre fra noen av disse forfatterne, bare for å kunne gjøre poenget mitt i forhold til noe spesifikt.

Når det gjelder dynamiske lumbalstabiliseringsøvelser, har forfatter Nishanth Reddy dette å si i sin artikkel, "Fysioterapi for korsryggen: Hvordan forebygge og behandle korsryggsmerter":

... det første en fysioterapeut gjør er å lete etter pasientens "nøytrale" ryggrad; [a] fremover, når pasienten er i den posisjonen, blir ryggmuskulaturen deretter trent for å "lære" ryggraden hvordan den skal forbli i denne posisjonen.

Den grunnleggende feilen i denne tankegangen er å "lære ryggraden hvordan man skal forbli i denne posisjonen." Du kan ikke bøye deg, du kan ikke vri, du kan knapt bevege deg mens du holder ryggraden i en nøytral posisjon. Så, uansett om det er standard for behandling av ryggsmerter, er det begrensende og upraktisk, og vi kan knapt betrakte det som en endelig kur for ryggsmerter - og jeg tror du vil finne at terapeuter er enige med meg.

Dr. Graeme Teague, en akseptert ekspert på strukturfeltet, går inn for å slippe spenninger i hoftebøyerne og forbedre styrken i magen. Mens frigjøring av spenning i hoftebøyerne muliggjør en mer oppreist holdning, vil forbedring av magesekken ikke endre kondisjonen til ryggmusklene, men gir bare midlertidig lindring så lenge personen holder magemusklene stramme - ikke nødvendig av noen med normal eller sunn rygg.

På nettstedet for National Institute of Neurologic Disorders and Stroke, om emnet "Hvordan behandles ryggsmerter?" forfatteren sier:

Trening kan være den mest effektive måten å fremskynde restitusjonen fra korsryggssmerter og bidra til å styrke rygg- og magemusklene.

Siden hjernen styrer spenningen og styrken til muskler, og gjennom det, muskelspenning, lengde og holdning, er hjernens kontroll over muskelvirkning en viktig nøkkel for å avslutte ryggsmerter.

Med andre ord kommer effekten av styrke- og tøyningsøvelser nesten utelukkende av å lære bedre kontroll over ryggmuskelvirkningen. Det er ikke "ekstra styrke" eller "ekstra strekk", men ekstra kontroll, som regulerer muskelstyrke og lengde (grad av "strekk" og tendens til kramper), holdning og grad av muskeltretthet (ømhet).

Siden hjernen vår har lært seg inn i ryggsmerter, må vi lære den veien ut. Det er nøkkelen til effektive ryggøvelser.

Det punktet forstått, vi forstår at den mest direkte ruten tilbake til komfort er å lære bedre regulering av muskelspenninger og bevegelser, noe som fører til bedre holdning og bevegelse, og som fører til lettere leting. Den typen læring fungerer omvendt til den andre typen kondisjonering som skaper ryggsmerter for å skape et nytt, automatisk, sunnere mønster av ryggmuskelkonditionering. Den slags læring gjør innsats for å "opprettholde god holdning", "opprettholde nøytral ryggradsposisjon" eller "holde justeringer" unødvendig - unødvendig fordi din gode tilstand nå er automatisk, din nye grunnlinje eller vane med naturlig bevegelse - som alle andre med god rygg.

Som med alle metoder og teknikker for å oppnå alt, finnes det mer effektive måter og mindre effektive måter. Først en beskrivelse av en mindre effektiv måte: Et sitat fra forfatteren, Dave Powell, i artikkelen hans, "Ouch! Prevent Lower Back Pain!", Gjør poenget mitt.

Legg først merke til opplegget han anbefaler, og legg deretter merke til, med egne ord, det forventede resultatet:

Først av alt ..., [da] du står opp, står høyt, stikker haken og deretter stikker halen inn.

Denne anbefalingen utgjør å holde en viss holdning og justering. Selv om det er et mål av sannhet i hans anbefaling (f.eks. God ergonomi i arbeidssituasjonen din), gir hans anbefaling ytterligere mønstre for muskulær holdning (spenning) for å motvirke de vanlige.

... forebygging av korsrygg betyr at du må tenke og planlegge før du utfører en tøff oppgave. Dette vil minimere belastningen du legger på ryggen din og i stor grad redusere risikoen for episoder med smerter i korsryggen.

Med andre ord antyder han at du ikke kan være bekymringsløs om bevegelsene dine og forvente å være fri for ryggsmerter.

Jeg skiller meg fra disse forfatterne. Jeg sier (basert på min erfaring og mine kolleger innen klinisk somatisk utdanning, som har jobbet med tusenvis av klienter gjennom årene). Hvis du rekonditionerer ryggmuskelkontrollen din, i stedet for bare å styrke eller strekke muskler - eller begrense holdningen og bevegelsen - kan du ha en sunn rygg uten bekymring for å opprettholde holdning og justering, uten bekymring for smerter eller for en "dårlig rygg" - - fordi bevegelsesvanene dine allerede er sunne automatisk.

Selv om du kanskje er skeptisk - og jeg kan forstå hvorfor du ville være det - liker du den ideen? Det jeg sier er gjennomførbart og ordene mine er testbare. Se koblingene på slutten av denne artikkelen for gratis instruksjonsvideo som lærer somatiske øvelser for ryggsmerter.

Lære å kontrollere - og så frigjøre - ryggmusklene

Hvis du har ryggproblemer, er ryggmuskulaturen nesten helt muskelbunden og utenfor din kontroll, og holdes tett av kondisjon på hjernennivå som holder dem tette, utilgjengelige for styrking, tøyning eller innsats for god holdning eller riktig bevegelse.

Å rekonditionere ryggmusklene bedre er å frigjøre deg fra smertefull kondisjonering som holder dem tette, og på den måten etablere et nytt, sunnere, automatisk (andre natur) bevegelsesmønster. Resultatet er frihet fra ryggsmerter som en person med en sunn rygg.

Dessuten spiller det ingen rolle i de fleste tilfeller hvor lenge du har vært i tilstanden din; du kan rette det ganske raskt ved å bruke en tilnærming som behandler den underliggende årsaken.

Det er det, i prinsippet.

En helt annen (ny) form for terapeutisk trening

Somatiske øvelser frigjør deg fra tilvennet ryggmuskelspenning og etablerer et sunnere mønster ved å løse grepet til det gamle vanemønsteret og prege en ny følelse av bevegelse og kontroll i hukommelsen. Med andre ord lærer de hjernen din et nytt mønster for muskelkontroll.

Måten de oppløser grepet til det gamle vanemønsteret på, er ved å utløse, i problemområdene, en nevromuskulær respons som ligner gjesping. Denne handlingen, kalt "pandikulering", innebærer at du bevisst trekker sammen muskelbundne muskler i bestemte stillinger og deretter sakte frigjør sammentrekningen; den oppdaterer den frivillige kontrollen over bevegelsen tilstrekkelig til å flytte kontrollen fra kondisjonerte reflekser, til din frivillige kontroll. Det umiddelbare resultatet er en avslapning av vanlige spenningsmønstre. Måten de lærer hjernen din på et nytt kontrollmønster er på samme måte som du lærer andre kontrollmønstre: ved å øve på det nye mønsteret til det er like kjent for deg som det gamle mønsteret. På det tidspunktet er du satt fri; du trenger ikke å holde på det nye mønsteret fordi det er et mønster av frihet.

Du kan se slike øvelser i linkene nedenfor til gratis instruksjonsvideoer av somatiske øvelser for ryggsmerter.

Fordi somatiske øvelser er designet spesielt for å lære muskelkontroll ("muskelhukommelse" eller "bevegelsesminne"), retter de seg mot den sentrale prosessen med effektive ryggøvelser for smerter i korsryggen (og andre steder også) og oppnår det som vanligvis er søkt gjennom styrking, tøyning, innsats for god holdning eller god kroppsmekanikk.

Her er elementene i somatiske øvelser.

Somatiske øvelser er ...

• langsom
  • komfortabel
  • mønstrede bevegelser

det, ved å etablere nye minner om hvordan bevegelse føles ...

lindre smerter
frigjøre musklene
utvikle nye bevegelsesmønstre med lav belastning
koordinere bevegelse bedre
forbedre styrken

... som alle resulterer i naturlig, enkel bevegelse i komfort.

Denne artikkelen er bare lagt inn i full fart og oversatt raskt. Den kan inneholde feil, og er ikke ment til annet enn eksempeltekst for en hjemmeside for en fysioterapeut.

Fill out my online form.